Friday, October 29, 2010

Bunny boom.boom..Die!

Semalam sgt gembira ble blk umh mak kata arnab dh beranak.Cepatnye...buat pengetahuan semua arnab preggy 30-32 hr jek.Gmbira punye psl terus call nono, "Uuuuu..u dh dpt ank.Mama u dh dpt cucu!!!" Haha...sebabnye ank2 sedara semua pgl bunny tu dgn nama nono.wakaka...Ada anak 2 ekor jek. 1 dh mati.uwaaaaaaaa...sebabnye kakak aku ckp mak arnab tu xske kain yg diletak dlm sangkar tu.So dia tolak2 kain tu sampai kteorg xsedar ank dia dh tergulung dlm kain dan mati lemas..sedeyyyy siot.

Sejak smlm dh risau sebab tgl sekor je baby. Td..hukhukk..baby yg sekor tu ttba hlg..cari2 xjpe..mak dia mkn ank die ke??? Check2 mulut mak dia bersih jek..hukhuk...Then aku google td pasal arnab yg dlm pantang..Sblm ni x google pon sbb xprepared lg nak dpt baby...hukhuk..

Perkara penting lain setelah anak arnab anda dilahirkan...

• Jangan ada sebarang interaksi pihak ketiga(antara anda dan arnab), dimana keadaan ini akan membawa kepada perilaku stress kepada ibu arnab, sekaligus akan memakan anak arnab.

• Berikan makanan yang tinggi protein, kekurangan protein didalam badan untuk menghasilkan susu akan membuat ibu bertindak memakan anaknya sendiri, untuk pengetahuan, anak arnab tinggi protein(sama juga kutuban/ari yang keluar). Anak arnab yang lemah ketika dilahirkan akan menjadi pilihan utama ibu, jangan panik dan menjerit-jerit jika terlihat kejadian itu, ini lumrah alam, ibu arnab sedang melakukan apa yang sebenarnya kita tak tau... jika dihalang, kemungkinan besar untuk ibu arnab stress adalah cerah...

• Kurangkan menggangu ibu dan anak tersebut, kalau boleh sangkar diletakkan bidai/kain/tirai/kertas tutup supaya keadaan didalam sangkar dan tempat beranak/wad beranak itu gelap dan tenteram, jika ingin beri makan, cepat-cepat beri dan lihat sekejap anak-anak arnab, kalau ada yang terkeluar dari kotak beranak/nestbox/bakul, angkat (dengan cara yang saya ajar dalam posting angkat anak arnab baru lahir) dan masukkan kedalam nestbox.

• Letakkan ibu dan anak didalam sangkar dikawasan kurang gangguan bunyi dan kunjungan manusia. Kehadiran mereka2 yang exited sebab tengok arnab beranak adalah punca utama arnab memakan anaknya sendiri juga tidak mahu menyusukan anaknya.



Source: arnabkiut blogspot.

Apa yang kat atas tu aku rs mmg btl la sbb dr smlm tgk mak dia mcm xske kt ank dia.Pastu agresif nk gigit tgn org jek..Tp sumpah sekali pun aku xsentuh ank dia lg..Kakak aku je yg pegang..Alang2 mak dia nak makan, nyesal sguh aku xpegang ank dia..Hukhuk..mak arnab ko beranak la lg....pasni msti aku jg ko btl2..hukhukk..Anyway mak arnab...ko pembunuhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!

Disebalik tabir hr ni di opis:
  • Rina..ko kata klu ambik gmbr haiwan, haiwan tu akn hilang. Tapi ni aku xsempat nk ambil gmbr pun dh hilanggggg...bykan hilangg tp dah mati terus.sedeyy.hokhok..
  • Didiii..ko br je suh ambik gmbr renab kan sbb ko xpenah tgk baby bunny kan..hukhukk..xsempatt...Sila mrh kt Rina sbb dia ckp psl haiwan hlg nih..
  • Rina...ko  hutang sekor baby bunny kt aku!! (aku xkira aku nk salahkan ko gak!!)
  • Tak sempat aku nk update pasal abg2 dan kakak2 kpd baby bunny nih dah adiknye kuar plak..hukhuk

Pak Bunny (Nono).huahaha..Ada bulu ala2 macam jambang kt muke..

Mak bunny si pembunuh..

                                                           Abg & Kakak baby bunny
Peter, Edmund & Caspian >> ank sedara aku yang br nama ala2 cite Narnia
Kalau aku bagi nama >> aton, atan, atin jek..cool!
Susah sgt nak mandikan.nahh ambik ko mandi dlm penjara...

 Ske btl diorg..
Bunny coolll....wewe cooll..hehe...
Play tym dlm umah..
My bunny's best fren..Raj..
  Lawak kan..kakak aku bg nama kucing ni Raj.wakaka..

5 comments:

dd dudu said...

gambar last tu kucing peluk bunny ke??? cumilnyeeee ahuk ahuk

yeyy akhirnye dah tgk muke2 arnab ko.. tp x sempat tgk si kecik, xpelaa T_T

Sayid Hameed said...

aah..diorg mmg slalu men kejar2 dlm umh..
xpe nti aku suh renab aku branak byk2..sethun 11 kali.sebulan jek ak bg rehat.huhaaha..kejam..
nti klu ade baby lg ak snap gmbr,saje nk bagi dia mati..hhehe..klu mak renab tau anak mn yg lemah tok dimkn.ak pon tau ank mn yg ptt diambil gmbrnye.yeeehaa!!cari yg hodoh2.klu mati pon xheran ~~panggggggg.semuanya cumel2 la..

dd dudu said...

panggggg~~~~

motip nak amik gamba yg huduh2 jekk? :'o *nangesss

rinakawandudu said...

ko tak rase ke raj tu dh jatuh hati ngan bunny ko...hehehe...

Sayid Hameed said...

rina: aku dh bg kwn br dh kt raj..kakak aku dh kurung raj dlm sangkar dh tiap2 mlm so raj xleh dh nk ngendap2 bawah umah bunny aku, lepak2, kacau2 bunny aku dah.hakhak..kwn br raj tu yang jd mgsa dia..yehaa!!